10 issues in Finnish education ▸ 10 problemas en la educación finlandesa


Photo Tiina Kokko / Yle

En español, abajo

Most of what we read about education in Finland is good news. However, it is difficult to believe that the Finnish education model is problem-free. Finnish education expert Pasi Sahlberg - author of Finnish Lessons - shared on Twitter (May 2013) his views on the Top 10 issues Finland's education faces today. I translated them into Spanish (see below). 

Issues Finnish education if facing now (by Pasi Sahlberg) - 2013
What are the issues Finnish education system is facing now? I'll tweet my Top 10 within the next two weeks starting now. Reactions welcome.

Issue 1: Finns have lost inspiring vision that would spark system-wide renewal. Students and teachers say change is necessary now!

Issue 2: Finnish teachers fear that there'll be more central control & standardized testing in the future. Many would consider another job.

Issue 3: Finnish kids say they don’t like school. But they like education. Old model of school is dead. What would wake up Finns to change?

Issue 4: 3000 16-year-olds don’t continue education after basic school. Some never study again. Some find school irrelevant for life. Sad.

Issue 5: Finland has invested heavily in technology in schools during the last 2 decades. It remains underused in many schools. What next?

Issue 6: ‘School shopping’ is becoming common in cities. Neighborhood schools are no more places for community action -> segregation.

Issue 7: Public funding for schools is decreasing. Local governments are in trouble – small schools disappear, inequality increases.

Issue 8: Pundits and politicians rather than experts and practitioners dominate public discussion in Finland; opinions before expertise.

Issue 9: Finnish school system has no engine for innovation. PD is thought to be enough. School-driven innovation is haphazard and rare.

Issue 10: Teachers feel their authority to manage student behavior is decreasing. Jobs are at risk due to unclear lines of authority.



Casi todo lo que leemos sobre la educación en Finlandia son buenas nuevas. No obstante, resulta difícil creer que el modelo educativo finlandés esté exento de problemas. Pasi Sahlberg - autor de Lecciones Finlandesas - compartió en su cuenta de Twitter (mayo 2013) 10 desafíos que, a su juicio, enfrenta hoy la educación en Finlandia. Los he traducido aquí al español.

10 problemas de la educación finlandesa, hoy (por Pasi Sahlberg) - 2013

1. Los finlandeses han perdido una visión inspiradora capaz de desatar una renovación de todo el sistema. Estudiantes y profesores dicen que el cambio es necesario ¡ahora!

2. Los profesores finlandeses temen que haya más control centralizado y pruebas estandarizadas en el futuro. Muchos considerarían cambiar de trabajo.

3. Niños y niñas finlandesas dicen que no les gusta la escuela. Pero les gusta la educación. El viejo modelo de escuela está muerto. ¿Qué moverá a los finlandeses a cambiar?

4. 3.000 adolescentes de 16 años no continúan su educación más allá de la educación básica. Algunos no vuelven a estudiar nunca más. Algunos encuentran que la escuela es irrelevante para la vida. Triste.

5. Finlandia ha invertido fuertemente en tecnología para las escuelas durante las dos últimas décadas. Esta permanece subutilizada en muchas escuelas. ¿Qué sigue?

6.  Las "compras escolares" se están volviendo comunes en las ciudades. Las escuelas del barrio ya no son lugares para la acción comunitaria -> segregación.

7. El financiamiento público para las escuelas está decreciendo. Los gobiernos locales están en problemas: las escuelas pequeñas desaparecen, la inequidad aumenta.

8. "Comentaristas" (pundits) y políticos, antes que expertos y practicantes, dominan la discusión pública en Finlandia. Opiniones más que conocimiento y pericia.

9. El sistema escolar finlandés carece de motor para la innovación. Se asume que tener un Ph.D. basta. La innovación basada en la escuela es más bien esporádica y rara.

10. Los profesores sienten que está disminuyendo su autoridad para manejar el comportamiento de los estudiantes. Su trabajo está en riesgo debido a líneas de autoridad poco claras.


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